Publikace

Seznam evidovaných metodik

Seznam evidovaných metodik

Vážení přátelé, předkládáme Vám metodiky a texty, které se nám podařilo získat v rámci projektu Centrum podpory náhradní rodinné péče.

Pokud máte i Vy chuť se podělit s ostatními o své metodiky týkající se náhradní rodinné péče nebo jste se ve své praxi setkali s materiály, které by mohly být inspirací pro ostatní, budeme rádi za Vaše podněty. Děkujeme.
Seznam evidovaných metodik naleznete zde.

S přáním všeho dobrého

Středisko NRP, spolek
Tel.: +420 2333 355 309
E-mail: info@nahradnirodina.cz

Prezentace a materiály ke školení Amalthea,z.s.
Draci neexistují
dragon
Feelings
Metodika podpůrných skupin pro děti
Moc kouzla
Podpůrné skupiny prezentace
Pozvánka o mě se mnou
profil footbal

Prezentace a materiály ke školení Rozum a Cit,z.s.
Dítě ve výchově příbuzných
Specifika vzdělávání příbuzných z řad pěstounů
Specifika vzdělávání pěstounů z řad příbuzných prezentace
Vztahový labyrint v náhradní rodině

Prezentace a materiály ke školení Šafrán dětem
Kniha bezpečného kontaktu
Tranzitní péče

Publikace Střediska NRP

Adopce.com - Průvodce náhradní rodinnou péčí

Adoption, English version

Dítě jiného etnika

Dítě v NRP očima pediatra

Dítě v NRP potřebuje i Vaši pomoc

Jak dál s pěstounskou péčí na přechodnou dobu?

Metodika podpůrných aktivit pro náhradní rodinnou péči

Metodika práce s dobrovolníky

Monitoring příprav na náhradní rodinnou péči v ČR

Náhradní péče o děti v Dánsku, Anglii a Walesu, na Slovensku a v Polsku

O negenetickém rodičovství trochu jinak

Osvojování dětí v Anglii a v Dánsku

Právní analýza náhradní péče o zdravotně znevýhodněné děti v Anglii

Právní analýza náhradní péče o zdravotně znevýhodněné děti v ČR

Právní analýza náhradní péče o zdravotně znevýhodněné děti v Dánsku

Právní analýza osvojení v Anglii

Právní analýza osvojení v ČR

Právní analýza osvojení v Dánsku

Přípravy pro budoucí náhradní rodiče

Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči

ROHÁČEK, Marek et al.: Zvykáme si jeden na druhého aneb nová náhradní rodina v procesu adaptace. Praha: Středisko náhradní rodinné péče o. s., 2012

Sociálně-právní analýza přechodné pěstounské péče v ČR

Výzkum praxe NRP v ČR a zkušenosti aktérů s touto praxí

Základní informace o náhradní rodinné péči

Základní informace o osvojení /adopci/

Základní informace o pěstounské péči a péči poručníka

Tento text je určen zájemcům o tzv. zprostředkovanou pěstounskou péči a péči poručníka. Jeho cílem je pomoci zájemcům se lépe orientovat v celé problematice. V publikaci jsou již zaznamenané změny dle nového občanského zákoníka platného od 1.1.2014.

Zdravotně znevýhodněné dítě v náhradní rodinné péči

Zvykáme si jeden na druhého aneb nová náhradní rodina v procesu adaptace

Náhradní rodina

ARCHEROVÁ, Caroline: Dítě v náhradní rodině. Praha: Portál, 2001

Výchova dětí v náhradní rodině má řadu specifik a přináší řadu problémů, které vyplývají z možné deprivace dítěte spojené s pobytem v kojeneckém ústavu nebo dětském domově. Dítě mohlo být před příchodem do náhradní rodiny vystaveno řadě traumat a frustrací, jejichž následky je třeba citlivě překonávat. I když u nás máme řadu publikací o tomto tématu, praktická příručka s radami rodičům pro výchovu adoptovaného dítěte nebo dítěte v pěstounské péci dosud chyběla. Knihu uvítají především adoptivní rodiče a pěstouni, ale i odborníci, kteří jsou jim nablízku se svou pomocí.

FRANTÍKOVÁ, Jana: Dospívající dítě v náhradní rodině. Praha: Občanské sdružení Rozum a Cit, 2008

GABRIEL, Zbyněk; NOVÁK, Tomáš: Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. Praha: Grada, 2008

Problematika náhradní rodinné péče je tématem hojně diskutovaným a mediálně vděčným. Příběhů o tom, jak nebohý sirotek ke štěstí přišel, nebo naopak, jak nic netušící rodiče adoptovali bezcitné monstrum, najdeme ve filmové i televizní produkci víc než dost. Kde ovšem leží pravda? Jak vlastně probíhá osvojení či přijetí dítěte do pěstounské péče? Jaké požadavky musí budoucí rodiče splnit, podle jakého principu jsou vybírány děti? Jak připravit dítě na vstup do rodiny? Čeho je třeba se vyvarovat, na co si dát pozor, co neopomenout? Na tyto a mnohé další otázky odpovídá publikace Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči.

JANÁKOVÁ, Ludmila: Dary se přece nevracejí: příběh atypické pěstounské rodiny. Praha: Triton, 2007

Rodiny vznikají různým způsobem - tahle se prostě našla. Kniha je nejen o vzniku jedné atypické rodiny, ale také o radostech a úskalích pěstounské péče z pohledu ženy, která se netradičním způsobem stala pěstounkou a opatrovnicí dvou starších děvčat.

JANÁKOVÁ, Ludmila: V nebi bych se sama bála: příběh dítěte s Aspergerovým syndromem v náhradní rodině. Praha: Triton, 2012

O prvních dvou dětech, které přišly do její rodiny, napsala Ludmila Janáková knihu Dary se přece nevracejí. Volné pokračování této knihy je o třetí holčičce, která přišla do rodiny ve svých pěti ...

KOLUCHOVÁ, Jarmila; MATĚJČEK, Zdeněk: Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002

Publikace o problematice náhradní rodinné péče.

KONEČNÁ, Hana: Na cestě za dítětem: dvě malá křídla. Praha: Galén, 2009

Kniha poskytuje vyčerpávající a hlavně velmi osobní pohled na mentální, emocionální a somatické problémy spojené s nenaplňujícím se rodičovstvím.

MATĚJČEK, Zdeněk et al.: Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999

Pracovníci v oboru náhradní rodinné péče se zamýšlejí nad nejrůznějšími otázkami spojenými s adopcí dítěte, zkoumají problém i z hlediska historického, popisují vývoj pěstounské péče a její organizaci i psychologické otázky péče o adoptované dítě v náhradní rodině.

MOJŽÍŠOVÁ, Zuzana: Ema hľadá mamu. Bratislava: Občianske združenie Návrat a Artforum, 2004

Ema má mámu, máma má Emu, čtou prvňáčci v slabikáři, ne každému se to celkem daří. Všichni se smějí, když Ema čte. Ema hledá mámu.

Průvodce náhradní rodinnou péčí

V souvislosti s platností nového občanského zákoníku od ledna 2014 jsme připravili aktualizaci brožurky „Průvodce náhradní rodinnou péčí“.

PURVIS, Karyn B., CROSS, David R., SUNSHINE, Wendy L.: Dítě v nové rodině. Praha: Grada, 2013

Ústřední postavou publikace je adoptované dítě v nové - náhradní rodině. Kniha poskytuje praktické rady jak rodičům, kteří se rozhodli poskytnout dítěti nový domov, tak profesionálním pracovníkům, kteří jim v této péči pomáhají.

SCHOOLEROVÁ, Jayne E.: Adopce, vztah založený na slibu: užitečné rady a postřehy pro adoptivní rodiče a pěstouny. Praha: Návrat domů, 2002

Kniha je určena adoptivním a pěstounským rodinám, které se vyrovnávají s nevšedními situacemi, jež se dotýkají jak rodičů, tak adoptovaných i biologických dětí.

ŠKOVIERA, Albín: Dilemata náhradní výchovy: [teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a dětských domovech]. Praha: Portál, 2007

Téma opuštěných dětí a jejich přijímání do náhradních rodin je předmětem zájmu široké veřejnosti i státních orgánů. V souvislosti s touto problematikou se objevuje řada otázek, na které často nelze jednoznačně odpovědět.

SOBOTKOVÁ, Irena: Pěstounské rodiny: jejich fungování a odolnost. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2003

Monografie má podobu výzkumné zprávy. Empirický výzkum byl realizován u 50 pěstounských rodin a byl spojen s poradenskými službami pro rodiny. Cílem bylo zmapovat rodinné procesy a poskytnout doporučení pro zlepšení odborných služeb v oblasti náhradní rodinné péče.

SOUKUPOVÁ, Hana: Prožívat několik životů: Deset let v osudech pěstounských rodin. Drahotěšice: Společnost Otevřená rodina. 2008

Autentická svědectví z pěstounských rodin, zachycená v této knize v časovém rozmezí deseti let, jsou pokusem o nezkreslený pohled na pěstounskou péči, její potřebnost a smysl, ale i na úskalí, která s sebou přináší.

ZEZULOVÁ, Dagmar: Domov je místo, odkud tě nevyhodí…ani když vyrosteš. 2. dopl. vyd. Praha: Smart Press, 2012

Autorka, lékařka a pěstounka, známá na internetových diskuzích pod jménem MACEŠKA, připravila ke druhému vydání pokračování životů svých přijatých i biologických dětí.

ZEZULOVÁ, Dagmar: Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012

Kniha se zabývá motivací náhradních rodičů, vysvětluje rozdíly mezi adopcí a pěstounskou péčí a zmiňuje se i o hostitelské péči. Rodičům, kteří se chystají na přijetí dítěte, nabízí rady, jak se na to dobře připravit, zabývá se vztahy přijatého dítěte s ostatními členy rodiny.

ŽILINČÍKOVÁ, Danka: Až se narodíš, budeš doma. Praha: Občanské sdružení Rozum a Cit & V zájmu dítěte, o. s., 2009

Kniha přináší působivé a čtivé příběhy těhotných žen, které zvažují, zda se svého dítěte po porodu vzdát, a dětí, které se takovým ženám narodily.

ŽILINČÍKOVÁ, Danka: Dlhá cesta domov. Bratislava: Občianske združenie Návrat, 2003

Tato kniha je o těch, kteří se snaží pomáhat dětem. Není důležité, kdo pomáhá víc a kdo méně, ani to, kde pracujeme a jaké funkce zastáváme – důležité je, abychom udělali vše pro děti, které ztrácejí svůj domov.

ŽIVOT V PŘÍBĚHU – Kniha vytvořená dětmi z NRP. Amalthea, 2016

Největším problémem nás dětí v náhradní rodině je porozumět
tomu, co bylo důvodem odmítnutí naší biologickou rodinou.

Vzdělávání a výchova

BOWLBY, John: Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2012

Kniha Odloučení je druhým svazkem klasického díla Johna Bowlbyho, které vyšlo jako trilogie pod názvem Attachment and Loss (Vazba a ztráta). Tento druhý svazek uvedené trilogie se zabývá především problémem separační úzkosti - obavami z bezprostředního či anticipovaného odloučení, z obav vycházejících z hrozeb rodičů odloučením, či ohrožením vazby s rodiči.

BOWLBY, John: Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010

Autor se ve svém klasickém díle zabývá procesem, týkajícím se vazby a separace a ukazuje, jak z experimentálních studií týkajících se vývoje dětí lze odvodit vzorce chování, jež docházejí potvrzení biologickými vědami. Postuluje, že tendence dítěte ke vztahové vazbě je instinktivní odpovědí na potřebu ochrany, a zastává názor, že dítě, které tuto vazbu nemá, bude projevovat známky deprivace. Kniha je psána pro psychology, psychoterapeuty a pracovníky pomáhajících profesí.

BOWLBY, John: Ztráta: smutek a deprese. Praha: Portál, 2013

Třetí díl trilogie Vazba – Odloučení – Ztráta se týká problémů žalu a zármutku a obranných procesů, jež se mohou objevit jako důsledek úzkosti a ztráty. Teorie vazby (attachment theory) Johna Bowlbyho je považována za jednu z nejvlivnějších teorií 20. století vůbec.

DUNOVSKÝ, J. a kol.: Vybrané kapitoly ze sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999

Publikace k problematice výchovy dítěte a prevence nežádoucích jevů v průběhu výchovy.

KLECKA, Malgorzata: FAScinujúce deti. Bratislava: Návrat, o. z., 2012

Publikace, která přispívá k základnímu vysvětlení, k odborné diagnostice a k vytvoření efektivní sítě pomoci dětem, jejichž prenatální vývin poznačil alkohol.

KLECKA, Malgorzata; JANAS-KOZIK, Malgorzata: Dieťa s FASD: Diferenciálna diagnostika a základy terapie. Bratislava: Návrat, o. z., 2012

Průvodce podrobnou diagnózou dítěte s postihnutím mozku a nervového systému, které se projevuje jinak než jsme byli doposud zvyklí. Najdeme zde nejen základní klasifikaci FASD, porovnání společných a odlišných projevů dětí s ADHD a FASD, ale i přehled terapeutických a rehabilitačních možností, které pro tyto děti fungují ve světě a rady pro náhradní rodiče a odborníky, kteří s dětmi s FASD pracují.

KLIMEŠ, Jeroným: Budování identity dítěte. Praha: Občanské sdružení Rozum a Cit, 2008

Problémy s identitou řeší dnes téměř celá společnost. Rodiče v NRP je jen pociťují palčivěji a urgentněji, protože jejich svěřené děti to mají dvojnásob složité. Naštěstí se nejedná o neřešitelné problémy. Jako většina obtíží i tyto mají své řešení.

KOLUCHOVÁ, Jarmila: Diagnostika a reparabilita psychické deprivace. Praha, SPN, 1987

Publikace, která se zabývá diagnostikou a reparabilitou psychické deprivace u dětí.

KOPŘIVA, Pavel et al.: Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006

Kniha Respektovat a být respektován je určena všem, kteří se snaží o partnerský, respektující přístup ve výchově, vzdělávání a vztazích. Je shrnutím těch nejlepších zkušeností z oblasti dobře fungující komunikace mezi lidmi, učebnicí dobré komunikace.

LANGMEIER, Josef; MATĚJČEK, Zdeněk: Psychická deprivace v dětství. Praha: Avicenum, 1974

Průlomová práce, ve které autoři citují díla západních expertů i výsledky z vlastní praxe s ohroženými dětmi, popisuje pojem psychické deprivace u dětí v ústavní péči a nepříznivých rodinných poměrech. Metodologicky důkladné dílo se nezastavuje u odborného posouzení problému, ale klade do popředí zájmy dítěte a humanistický přístup.

MATĚJČEK, Zdeněk: Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2008

Poutavá, často velmi osobní a hluboká zamyšlení známého dětského psychologa probírají potřeby dětí a úkoly rodičů,vychovatelů a psychologů.

MATĚJČEK, Zdeněk: Co, kdy a jak ve výchově dětí?. Praha: Portál, 2007

Kritické periody vývoje, těhotenství, první chvíle spolu, jak na školáky, pocit méněcennosti, výchova k odpovědnosti, strach a úzkost dětí. Kniha je určena především rodičům, ale i učitelům a vychovatelům a všem, kdo přemýšlejí o výchově a jejích možnostech.

MATĚJČEK, Zdeněk: Po dobrém, nebo po zlém?. Praha: Portál, 2007

O výchovných odměnách a trestech - Umění odpouštět - Výchovné prostředky a situace pro jejich využití.

MATĚJČEK, Zdeněk; BUBLEOVÁ, Věduna; KOVAŘÍK, Jiří: Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace. Praha: Psychiatrické centrum Praha, 1997

Výzkumná zpráva na téma následky psychické deprivace a subdeprivace.

ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk; MERTIN, Václav: Hry pomáhají s problémy. Praha: Portál, 2000

Každá kapitola této knihy je věnována jednomu problémovému typu chování - dítě uzavřené, vzdorovité, neklidné, neohrabané, úzkostné, nepřizpůsobivé, plaché nebo to, které chodí za školu a lže. Chování je popsáno, jádro kapitol však tvoří soubor her, jež podporují návyky, znalosti a dovednosti, které dítěti pomohou překonávat jeho potíže.

ŠULOVÁ, Lenka: Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010

Kniha Lenky Šulové se věnuje ranému vývoji dítěte, s důrazem na raný kontakt a základní vztahy s rodiči. Autorka se postupně věnuje vývoji dítěte od prenatálního období do předškolního období, vývoji dětské řeči a dětské motoriky, sociálnímu vývoji dítěte v rodině, významu rodiny pro zařazení dítěte do lidské společnosti a dysfunkcím rané interakce.

THORBRIETZ, Petra: Soustřeď se! Jak mohou rodiče podporovat své děti. Portál, 2016

Tento rádce názorně ukazuje, co se odehrává v dětské hlavě, jak lze rozpoznat nedostatky v soustředění a jak mohou rodiče pomoci svým dětem, aby se dokázaly lépe koncentrovat – ať už vytvořením správného prostředí, dostatečnou tělesnou aktivitou nebo praktickými cvičeními.

VÁGNEROVÁ, Marie et al.: Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum, 2009

Ojedinělá publikace, jejíž přínos spočívá nejen v tématu, který u nás není často zkoumán, ale především ve způsobu, jakým je v textu propojen pohled teoretický se subjektivními názory, zkušenostmi a prožitky matek postižených dětí.

VÁGNEROVÁ, Marie: Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005

Monografie, navazující na autorčin úvod do psychologie, se zabývá psychickým vývojem člověka od prenatálního věku do dvaceti let. Autorka postupně probírá psychické projevy v kojeneckém a batolecím věku, v předškolním věku, po nástupu do školy a během školní docházky, v pubertě a dále významné psychické změny v období adolescence.

VÁGNEROVÁ, Marie: Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007

Publikace je vysokoškolskou učebnicí určenou pro studující psychologie a příbuzných oborů. Je zaměřena na porozumění podstatné části lidského života, dospělosti a stáří. Klade důraz na pochopení souvislostí různých vývojově podmíněných proměn a na stěžejní mezilidské vztahy, které jsou pro život dospělého určující.

VÁGNEROVÁ, Marie: Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000

Soustavný výklad psychického vývoje člověka od prenatálního věku přes dospělost až do konce lidského života. Autorka se soustřeďuje na logiku vývoje, charakterizuje v každém období stav jednotlivých psychických funkcí i specifické problémy vyskytující se v dané fázi vývoje a jejich praktické důsledky pro pochopení chování člověka a pro přístup k němu.

VRTBOVSKÁ, Petra: Čítanka pro rodiče: Naděje na uzdravení. Praha: Natama, 2012

Čítanka pro rodiče : (Naděje na uzdravení) : zajímavé čtení s mnoha praktickými radami o tom, jak pečovat o děti, které na začátku života prožily těžké časy.

VRTBOVSKÁ, Petra: O ztraceném dítěti a cestě do bezpečí: Attachment, poruchy attachmentu a léčení. Praha: Natama, Tišnov: SCAN, 2010

Kniha věnovaná attachmentu, poruchám citového pouta a vztahů mezi dítětem a rodičem a léčení. Je první takto zaměřenou a specializovanou knihou, která vychází v českém jazyce.

Pro děti

DOLTO Catherine, FAURE-POIRÉE Colline: Stydlivost – a co s ní? Portál

Některé děti se stydí více než jiné. V předškolním období ale není ostych nic neobvyklého, ať už ve vztahu k cizím lidem nebo dokonce i k některým členům rodiny. Knížka určená ke společnému čtení dětí s rodiči, případně s učitelkami v MŠ, otevírá cestu k tomu, aby si děti uměly stydlivost pojmenovat a naučily se ji překonat. Pro rodiče je cennou pomůckou k navázání hovoru s dětmi o jejich i vlastních emocích, jejich výhodách a úskalích.

DOLTO Catherine, FAURE-POIRÉE Colline: Žárlivost – a co s ní? Portál, 2013

Není ostuda žárlit, žárlivost občas potká každého. Ať už žárlíme na mladšího sourozence, na rodiče nebo závidíme kamarádovi hračku. Je ale dobré těmto pocitům porozumět a umět s nimi naložit. Knížka určená ke společnému čtení dětí s rodiči, případně s učitelkami v MŠ, otevírá cestu k tomu, aby si děti uměly žárlivost pojmenovat a naučily se ji zvládat. Pro rodiče je cennou pomůckou k navázání hovoru s dětmi o jejich i vlastních emocích, jejich výhodách a úskalích.

HAVLÍČKOVÁ Jana, EICHLEROVÁ Ilona: Kouká Mína do komína. Portál, 2013

Soubor říkanek pro děti od 4 let je určen k procvičování výslovnosti všech hlásek českého jazyka.

KAUFMAN Gershen, RAPHAEL Lev, ESPELAND Pamela: Jak přežít, když si nevěřím. Portál, 2014

Tato kniha je určena všem dětem, kterým se někdy spolužáci posmívali nebo se
K nim nechovali fér, a také dětem, které někdy mají pocit, že se jim nemůže nic
povést. Skutečné příklady ze života jim ukážou, jak se mohou zastat samy sebe
a postavit se těm, kdo je šikanují nebo se jim vysmívají, či svým starším sourozencům, kteří je někdy považují za mrňata.

MAYROCK, Aija: Jak přežít šikanování. Portál, 2016

Šikana. Téma, které se týká každé školy a dokonce i každé školní třídy. Děti, které někdo šikanoval, se cítí podobně. Nechápou, proč se staly obětí šikanování, nerozumí tomu, co se děje.

MOJŽÍŠOVÁ, Zuzana: Dve-tri prasiatka. Bratislava: Občianske združenie Návrat a Asociácia náhradných rodín, 2006

Terapeutická pohádka. Všechy prasátka jsou si rovné, i když některé jsou trochu jiné.

NILSSON Frida: Gorila a já. Portál, 2015

Hlavní hrdinkou knihy je osmiletá Jonna, která žije v dětském domově.
Ředitelka ji nemá ráda a ochotně ji předá k adopci děsivé Gorile, která do domova jednoho dne přijede v otlučeném Volvu. Gorila žije na skládce a živí se prodejem šrotu. Jonna se nejprve Gorily bojí, myslí si, že ji chce sníst, ale postupně se s ní spřátelí.

NYSTROM, Carolyn: Pošlete ma preč? - Detský sprievodca: adopcia. Bratislava: Občianske združenie Návrat a Porta Libri, 2004

Ondra je adoptovaný. Jsou mu jen tři roky, když začne bydlet v novém domě s novou mámou a tátou a novými sestrami. Teď je mu deset. Možná se nepodobá nikomu z rodiny, ale je její součástí. Být adoptovaný znamená někam patřit. Ondrovi se ne vždy líbí, že je součástí této rodiny – zejména, když má povinnosti nebo když se na něho táta zlobí. V takových chvílich ho napadá tisíc otázek: Kde je moje skutečná máma teď? Proč se mě vzdala? Chybím jí vůbec? Dokázal bych jí najít? Chtěla by mě vidět? Přestanou mě adoptivní rodiče mít rádi?

TUČKOVÁ Jitka: Říkanky pro upevnění hlásek C, S, Z. Portál

Kniha je čtvrtou publikací z cyklu logopedických textů určených převážně dětem, které mají v řeči větší obtíže než pouze výslovnostní. Obsahuje ilustrované básničky, které slouží k upevnění ostrých sykavek C, S, Z v různých pozicích ve slově.

VERDICK Elizabeth, LISOVSKIS Marjorie: Jak přežít, když mě všechno štve? Portál, 2014

Každý se někdy naštve. Někteří lidé zvládají svůj vztek lépe než jiní. A někteří vypadají, jako by vůbec nebyli schopni svou zuřivost zvládat. Když má dítě vztek, jeho mozek a tělo reagují takhle: V hlavě se mu honí strašné věci, Chce křičet, ječet nebo řvát, Vycení zuby, Stáhne se mu žaludek, Má chuť kopat nebo dupat. Proč potřebuje tuto knihu? Knížka dítěti ukáže, jak zvládat náročné situace a jak si poradit s tím, že se mu něco nelíbí a má na něco vztek.